Biblioteka ir kiti socialinės aplinkos veiksniai įtakojantys paauglių skaitymą

Paaugliai bando spręsti savęs pažinimo problemą, tai saviraiškos laisvės ir savęs ieškojimo metas. Tai patvirtina ir empirinių apklausos duomenų analizė, kur atsakymai į anketos klausimą apie paauglių autoritetus, aplinkinių nuomonių svarbą renkantis knygą pasiskirstę taip, kad daugiau nei trečdalis respondentų tvirtina: skaitomas knygas pasirenka vadovaudamiesi savo interesais, patirtim ir skoniu. Tokie paaugliai sudaro 34 proc. Tačiau, kiti du trečdaliai apklaustų paauglių pripažįsta ir aplinkos įtaką nusistatydami skaitymo prioritetus. Žemiau pateiktoje diagramoje galima stebėti bendrus duomenis apie išorinius faktorius, darančius įtaką paaugliams renkantis knygą (žr. 6 pav.).

Taigi, tęsiant apklausos duomenų analizę, pažymėtina, kad iš aplinkos veiksnių, įtakojančių paauglių skaitomos lektūros pasirinkimą, pagrindinis vaidmuo tenka bibliotekininkui (23 proc.). Toks rodiklis patvirtina bibliotekininko skaitymo skatinimo veiklos svarbą paaugliui, jo požiūriui ir santykiui su knyga, pačiam skaitymo procesui, ko pasėkoje sprendžiamos tiek socialinės (bendravimo, užimtumo), tiek psichologinės (savęs suvokimo, savęs įprasminimo ir pan.) problemos. Be abejo, tai yra ne tik teigiamas bibliotekininko darbo įvertinimas, bet ir iškelta atsakomybė bei pareiga organizuoti savo darbą taip, kad parodytas pasitikėjimas būtų išnaudojamas tikslingai ir efektyviai. Atliekant apklausos empirinių duomenų analizę, toliau bus nustatomi ir aptariami efektyvios skaitymo skatinimo veiklos principai ir formos.

Grįžtant prie šio analizės etapo – aptariamų išorinių faktorių, darančių įtaką paaugliams renkantis knygą, negalima būtų nepažymėti draugų įtakos, ji sudaro 17 proc. Gaila, kad mokytojams ir tėvams tenka tik po 10 ir 8 proc. paauglių pasitikėjimo. Tačiau nereikia pamiršti, kad tiriama grupė paaugliai – pats sunkiausias ir sudėtingiausias iš visų amžiaus tarpsnių, kuriems būdinga maištauti prieš tai kas liepiama, nurodoma, privaloma.

Visuomenės formuojamą įtaką pripažino 8 proc. respondentų. Mažas visuomenės įtakos procentas, matomai, rodo tai, kad ta įtaka ne visada būna suprantama, akivaizdi ar net nepastebima pačiam paaugliui. Juk viskas taip arti, su tuo tiesiog gyvenama: televizija, radijas, internetas ir kt., nors tai irgi savotiškai formuoja skaitymo interesus, norą perskaityti ir pačiam patirti apie tai, apie ką daug kalbama, rašoma, kas tuo metu „ant bangos“.

Apžvelgus aplinkinių nuomonių svarbą paaugliams renkantis knygą, paaiškėjo tendencija vadovautis asmeniniais interesų kriterijais, todėl toliau mėginama apžvelgti, kokios temos artimiausios bei labiausiai domina paauglius. Gauti duomenys pateikiami diagramoje (žr. 7 pav.).

Kaip matome diagramoje, nuotykiai – ta tema, kuri artimiausia paauglystės amžiui, juos domina visa kas nepažinta, kur yra veiksmas, nauji potyriai, dinamiška įvykių kaita. Tačiau šalia nutrūktgalviško veiksmo paauglius traukia ir tai, kas liečia pačių paauglių gyvenimą, jiems artimos tokios amžinos temos, kaip meilė ir draugystė. Kartu paėmus jos sudaro net 40 proc. (atitinkamai pasiskirstę po 18 ir 22 proc.) paauglius dominančių temų. Gan netikėta tarp mėgstamų temų buvo pamatyti fantastiką nusiritusią iki 11 proc. Praeitis, istorija, žymių žmonių gyvenimas bei programinė literatūra nesiekia nė po 10 proc. Kitos temos tesudaro 1 proc. tarp jų buvo paminėtos mokslinės knygos ir mistika. Labai gaila, kad programinė literatūra visiškai nekelia paauglių susidomėjimo (4 proc.).

Patiko (0)

Rodyk draugams

Nėra komentarų

Rašyti komentarą




 

Rugpjūtis 2018
P A T K P Š S
« Lie    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Puslapiai

Nauji įrašai

Temos

Archyvai

Naujienlaiškis

Jūsų el. paštas:

********************

Panevėžio miesto savivaldybės viešoji biblioteka

    Panevio miesto VB elektroninis katalogas

Pagalbos vaikams linija

Meta



Būkime draugais

*****

Paskaitykime

Pavartykime

Pažaiskime

***

smagus, mokomasis žaidimas, skirtas 5–9 metų amžiaus vaikams

Žymų debesėlis

*
*
*
*
*
*
*
*
*