Paauglio santykis su biblioteka

Tęsiant, jau ankstesniuose įrašuose aprašomą, tyrimą buvo svarbu išsiaiškinti bibliotekos vietą ir reikšmę paauglių gyvenime: mokslui, laisvalaikiui bei visam paauglių socializacijos procesui. Grupė anketos klausimų buvo formuluojami taip, kad padėtų susidaryti kuo pilnesnį vaizdą apie paauglių požiūrį ir santykį į biblioteką bei bibliotekininką. Taigi, kada įvyko esamo paauglio pirmas susitikimas su biblioteka? Apklausos duomenys pateikiami diagramoje. (žr.12 pav.)

Kaip matome 12 paveikslėlyje daugumos respondentų pirmieji apsilankymai bibliotekoje sutampa ir su pirmaisiais žingsniais mokykloje. 36 proc. dabartinių paauglių į biblioteką atėjo pradėję lankyti mokyklą. Kita panaši dalis paauglių (35 proc.) - biblioteką surado besimokydami pradinėse klasėse. Palyginti nemažai dabartinių paauglių į biblioteką atėjo dar nelankydami mokyklos, jie sudaro net 23 proc. visų apklaustųjų, tai įrodo didelę šeimos įtaką tolimesniam paauglių santykiui su knyga. Čia atsiveria ir plačios galimybės bibliotekininkui, dirbančiam su vaikais - organizuojant savo veiklą reikėtų kuo plačiau jas išnaudoti, įtraukiant ir vaikų tėvelius bendriems projektams, bendroms šventėms, užsiėmimams ir pan. Vėlesniame amžiuje pradėjusių lankyti biblioteką buvo mažoji dalis - nuo 5 klasės 4 proc., o dar vėliau tik 2 proc.

Toliau analizuojant paauglio santykį su biblioteka, buvo pateiktas klausimas apie priežastis ir veiksnius padėjusius jiems rasti čia kelią. Gauti empiriniai duomenys pateikiami žemiau esančioje diagramoje. (žr. 13 pav.).

Taigi, kaip parodė apklausos duomenų analizė, didžiajai daliai respondentų „kelią į biblioteką” kažkas padėjo atrasti. Tokie atsakymai bendrai paėmus sudaro net 60 proc., atitinkamai po: atėję su draugais - 32proc. ir dar mažus atvedę tėvai - 28% proc. pirmą kartą savarankiškai nusprendę ir apsilankę bibliotekoje sudaro 26 proc. vieni jų atėjo patys, nes patinka skaityti (15 proc.), kiti - atėjo taipogi patys, nes ieškojo jiems reikiamos informacijos (11 proc.). Tyrimu nustatyta, kad bibliotekinė veikla nedaro didelės įtakos apsisprendimui lankytis bibliotekoje, tačiau atveria naujas ir, matomai, nepilnai išnaudotas reklamos bei bendradarbiavimo su mokyklomis galimybes. Su mokytoja į bendrą renginį ar ekskursiją atėjo 9 proc. apklaustųjų, o žinia apie vykstantį renginį pirmą kartą apsilankyti bibliotekoje paskatino tik 3 proc. respondentų. Kiti veiksniai sudaro 2 proc.

Kas paaugliui yra biblioteka, kaip jis ją vertina, atsako tolimesnė tyrimo analizė. Gauti duomenys pateikiami diagramoje. (žr. 14 pav.)
Kaip parodė gautų duomenų analizė, viena iš pagrindinių bibliotekos funkcijų - kaupti ir leisti naudotis savo fondais, liko nepakitusi ir paauglių supratime apie biblioteką. Net 35 proc. apklaustųjų biblioteką įvardino, būtent kaip vietą, kur galima rasti daug įdomių knygų. Kad biblioteka vieta, kur ieškoma informacijos - mano 23 proc. respondentų. Išryškėjo, kad palyginti nemaža dalis paauglių (15 proc.) biblioteką įvardija kaip vietą, kur randami atsakymai į daugelį jiems rūpimų klausimų. Tai leidžia daryti prielaidą, kad biblioteka užima vis svaresnes pozicijas kaip socialinė įstaiga, padedanti spręsti paaugliams iškylančias problemas. Dirbant su paaugliais bibliotekų darbuotojams itin svarbu paaugliams įteigti, kad biblioteka - tai ne tik knygų saugojimo, bet ir lankytojų susitikimo vieta. Taigi matome, kad 11 proc. - biblioteką mato kaip vietą, kur galima maloniai praleisti laisvalaikį ir 12 proc. - kur galima paskaityti. Kita - pasirinko 2 proc. respondentų - ir tai įvardijo, kaip vietą, kur galima pažaisti kompiuterinius žaidimus.

Bibliotekininkas yra „fondo turėtojas”, o skaitytojas - „prašytojas”. Todėl jų santykiai turėtų būti tokie, kad abi pusės galėtų išsaugoti orumą. Normaliam bendravimui būtina pripažinti kiekvieno asmens suverenumą, gerbti jo teises. Tarp bibliotekininko ir skaitytojo reikia formuoti lygiaverčių partnerių santykius. Bibliotekininkas jokiu būdu neturi demonstruoti savo pranašumo, o sugebėti įžvelgti skaitytojo asmenybę, elgtis su juo pagarbiai, patarti kai reikia, mokėti išklausyti, rūpintis skaitytojo komfortu. O koks gi bibliotekininkas yra paauglio akimis? Į tai atsako gauti apklausos duomenys, kurie pateikiami žemiau. (žr. 15 pav.)

Remiantis atliktos apklausos analize, galima teigti, kad paauglių požiūris į bibliotekininką pagrinde apsiriboja supratimu, kad bibliotekininkas yra kaip savotiškas informacijos skleidėjas. Jis padeda susirasti reikiamą knygą (34 proc.), suteikia reikiamą informaciją (31 proc.), išduoda knygas (16 proc.). Tačiau vis daugiau atsiranda tokių, kur bibliotekininką jau įvardina, kaip skaitymo vadovą, patarėją, žmogų kurio nuomonė yra svarbi paaugliui - o tai yra didelis įvertinimas bibliotekininkui. Taip manantys paaugliai sudaro 18 proc. Pateiktų atsakymų variantų nepakako 1 proc. respondentų ir jis bibliotekininką įvertino, kaip „beveik draugą”. Labai smagu, kad bibliotekininkas tampa tuo pasitikėjimo vertu žmogumi, kuris išklauso, suteikia informaciją, padeda atsakyti į rūpimus klausimus, kurių kartais paaugliai neišdrįsta pateikti nei tėvams, nei mokytojams.

Kadangi paauglių patirtis yra mažiausiai nutolusi nuo vaikystės, jiems buvo pasiūlyta prisiminti skaitytas ar girdėtas pasakas ir pamėginti bibliotekininką vaizdžiai palyginti su jų herojais. Gauti duomenys pateikiami žemiau. (žr. 16 pav.)

Iš diagramos matome, kad bibliotekininkas paauglių pagrinde vertinamas teigiamai ir lyginamas didžiąja dalimi tik su teigiamais pasakų personažais. Kad bibliotekininkas - ragana atsakė tik keli respondentai, kas sudaro 9 proc. visų apklaustųjų. Bibliotekininką laiko piktuoju burtininku 2 proc. Išryškėjo, kad bibliotekininką su visada padedančia fėja lygina net 34 proc. paauglių, 29 proc. su - išminčiumi ir 26 proc. su geruoju burtininku. 3 proc., pasirinkę kitą variantą, bibliotekininką įvardijo „tiesiog geru žmogumi”. Tai rodo susiformavusį teigiamą bibliotekininko įvaizdį paauglių tarpe. Toks požiūris leidžia bibliotekininkui efektyviau vadovauti paauglių skaitymui, visapusiškai išnaudojant skaitymo skatinimo galimybes.

Patiko (0)

Rodyk draugams

Nėra komentarų

Rašyti komentarą




 

Spalis 2018
P A T K P Š S
« Rgs    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Puslapiai

Nauji įrašai

Temos

Archyvai

Naujienlaiškis

Jūsų el. paštas:

********************

Panevėžio miesto savivaldybės viešoji biblioteka

    Panevio miesto VB elektroninis katalogas

Pagalbos vaikams linija

Meta



Būkime draugais

*****

Paskaitykime

Pavartykime

Pažaiskime

***

smagus, mokomasis žaidimas, skirtas 5–9 metų amžiaus vaikams

Žymų debesėlis

*
*
*
*
*
*
*
*
*