Skaitymo motyvacija kaip psichologinio ir socialinio paauglių prisitaikymo išraiška

Pasak G. Raguotienės (2008), skaitymas kaip psichologinis procesas apima daug sudėtingų dalykų: skaitymo motyvaciją, jo tikslus, interesus literatūros rūšims, žanrams, kūrinio suvokimą, vertinimo, išgyvenimo kriterijus ir t. t.

Kalbant apie skaitytojo interesus, negalima nepastebėti ir neįvertinti jų artimų sąsajų su motyvacija. Iš bandymų patenkinti esminius motyvus ir išsivysto skaitymo interesai. A. Maslow motyvus grupuoja į tris bendras kategorijas - fiziologiniai motyvai, psichologiniai motyvai ir įpročių motyvai (1999). Tyrimo metu, buvo mėginta išsiaiškinti kokie gi paauglių motyvai skaityti ir kaip tie motyvai sietini su psichologiniu ir socialiniu prisitaikymu.

Atlikto tyrimo duomenys, apie paauglių įvardijamus skaitymo motyvus, pateikiami diagramoje (žr. 8 pav.).

Kai kurie psichopatologai iškelia prielaidą, kad įtampos sumažinimas tarnauja kaip adekvatus žmogaus motyvavimo paaiškinimas. Atlikta tyrimo analizė rodo, kad 5 proc. paauglių renkasi knygą, kai jiems pabosta mokytis, norėdami padaryti pertrauką, atsipalaiduoti, o tai ir būtų galima traktuoti, kaip atitinkamą įtampos sumažinimą. Tai nėra didelis procentas, tačiau įrodantis, kad daliai paauglių toks psichologinio atsipalaidavimo būdas per skaitymą yra priimtinas ir jis pasiteisina.

Knyga, kaip terapijos priemonė pasitarnauja ir paaugliams, kurie jaučiasi vieniši. Pajusti dvasinę pilnatvę, atsikratyti slogaus vienatvės jausmo, knygą pasikviečiant į draugus yra linkę 11 proc. paauglių. Tačiau didžiausias procentas paauglių (25 proc.) knygą renkasi tada, kai neturi ką veikti, o daliai jų - skaitymas jau tapęs ir malonumu (13 proc.). Psichologai akcentuoja žmogaus galimybių saviraiškos ir realizacijos troškimą. Žmogus nori panaudoti savo galimybes. Jei jis gali matyti, jis yra motyvuotas žiūrėti. Jei jis gali skaityti, jis yra motyvuotas skaityti. Žmogui yra malonumas efektyviai panaudoti savo mintis (Markova, 1990).

Skaitymas nėra tik žodžių perskaitymas. Skaitymas yra mokymosi pagrindas. Jis leidžia siekti žinių, išsilavinimo ir kultūros. Be to, teikia malonumą. Vienas iš skaitymo tikslų - gauti informacijos. Ieškodami informacijos ir žinių skaito 16 proc. paauglių. Prie šio, ir taip jau nemenko procento, galima būtų pridėti ir kitą panašų skaitymo motyvą - skaitymo poreikis mokymuisi, pamokų ruošai, tai sudaro 23 proc. Su mokymųsi buvo susijęs ir 1 proc. pasirinkusiųjų kitą variantą, kurį įvardijo, kaip norą išmokti sklandžiai pasakoti, rašyti. Noras neatsilikti nuo draugų skaityti skatina 4 proc. paauglių. Ir rečiausiai (2 proc.) knyga paimama tada, kai kažkas verčia tą daryti. Prievarta - blogas patarėjas, tą ypač turėtų žinoti tėvai.

Kadangi tyrinėjamas paauglių socialinių ir psichologinių problemų sprendimas, kaip skaitymo motyvacijos išraiška, buvo stengtasi pamatyti ir įvertinti psichologinių motyvų svarbą. Taigi, savigarba, savęs realizacija, smalsumas, poreikis būti kompetentingu, sėkmingu, priklausymo poreikis - tai motyvai, kurie dažniausiai sužadina paauglio elgesį.

O kiek gi laiko skaitymui skiria paaugliai? Šie duomenys pateikiami žemiau. (žr. 9 pav.)

Išanalizavus anketoje pateiktus atsakymus apie skaitymui skiriamą laiką, matome kad didžioji paauglių dalis daugiau ar mažiau, tačiau skaito, kad visai neskaito - atsakė tik 2 proc. Dauguma respondentų pasirinkę „laisvą skaitymo grafiką” - jie skaito priklausomai nuo aplinkybių, nuotaikos, poreikių. Vieną dieną tokie paaugliai gali skaityti daugiau, kitą - mažiau arba kurią dieną visai apseiti be knygos. Tai sudaro 40 proc. visų respondentų. Nemaža dalis apklaustų paauglių skaitymui skiria 1 val., jų yra 26 proc. Apie 1 - 3 valandas skaito 23 proc., daugiau, kaip 3 val. - 15 proc.

Skaitydami, analizuodami, interpretuodami, vertindami įvairaus pobūdžio tekstus paaugliai nagrinėja įvairius informacijos šaltinius, lygina ir vertina pagrįstumą, dalijasi naujomis žiniomis, nuomone, patirtimi su draugais, taip mokydamiesi argumentuotai diskutuoti ir gerbti kito požiūrį. Daug skaitantis paauglys išmoksta daugiau mąstymo operacijų, atsirinkti ir vertinti faktus, juos išgyventi, bręsti, stiprėti. Skaitymas - labai svarbus visam kalbos ugdymui. Jis turi didžiulę įtaką žodyno formavimuisi, plataus, rišlaus pasakojimo, aiškinimo, argumentuoto teksto konstravimui. Geri skaitymo įgūdžiai lemia gimtosios kalbos, ir kitų mokomųjų dalykų mokymosi sėkmę. Žemiau pateikiami apklausos metu gauti duomenys, apie paauglių sėkmes mokantis lietuvių kalbos (žr. 10 pav.).

Taigi, siekiant išsiaiškinti, kaip skaitymas įtakoja sėkmes mokantis lietuvių kalbos, paauglių buvo prašoma atsakyti į klausimą: „Ar lengva mokytis lietuvių kalbos ir literatūros?” Net 63 proc. respondentų savo sugebėjimus bei sėkmę mokantis lietuvių kalbos ir literatūros įvertino kaip vidutiniškus. 26 proc. ši disciplina patinka ir mokytis jiems yra lengva o 11 proc. prisipažino, kad sunku.

Knygos gali padėti kurti savęs suvokimą: stiprindamos vaiko svarbumo ir pasitikėjimo savimi jausmą, suteikdamos galimybę jam pačiam pamatyti save, savo jausmus ir emocijas kaip dalį įprasto būdo viso žmogaus gyvenimo; taip pat padėdamos jam identifikuoti, pripažinti ir pasiruošti vaidmeniui, kurį jis prisiims visuomenėje kaip suaugęs. Integracija į visuomenę prasideda jau mokykloje. Tai įtakoja įvairi užklasinė veikla. Duomenys apie paauglių dalyvavimą užklasinėje veikloje pateikiami diagramoje žemiau. (žr. 11 pav.)

Kaip galima pamatyti diagramoje užklasinėje veikloje dalyvauja praktiškai visi apklausoje dalyvavę pildę paaugliai. Daugiausia lanko įvairius būrelius - 40 proc., klasės veikloje dalyvauja 25 proc., bibliotekos 20 proc. kitą veiklą pasirinko 3 proc. respondentų ir įvardijo ją, kaip sportą, muziką. 12 proc. prisipažįsta retai kur nors dalyvaujantys.

Patiko (0)

Rodyk draugams

Komentarų – 2

Labas vakaras. Ar būtų įmanoma susisiekti su šio straipsnio autoriumi? Rašau kursinį darbą universitete ir man šis straipsnis būtų naudingas. Reikia detalesnės autoriaus informacijos.

Erika | 2013-05-08 23:38

Rašyti komentarą




 

Rugpjūtis 2018
P A T K P Š S
« Lie    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Puslapiai

Nauji įrašai

Temos

Archyvai

Naujienlaiškis

Jūsų el. paštas:

********************

Panevėžio miesto savivaldybės viešoji biblioteka

    Panevio miesto VB elektroninis katalogas

Pagalbos vaikams linija

Meta



Būkime draugais

*****

Paskaitykime

Pavartykime

Pažaiskime

***

smagus, mokomasis žaidimas, skirtas 5–9 metų amžiaus vaikams

Žymų debesėlis

*
*
*
*
*
*
*
*
*